STRATEGI & ANALYS / VARUMÄRKE / KREATIVT KONCEPT
Uppdraget
Sparbanken Syd är inte som andra banker. Med stark lokal närvaro och fokus på kundens bästa går de sin egen väg – öppnar kontor när andra stänger ner och investerar i samhället istället för att maximera vinster. I en omfattande varumärkeskampanj visade vi vad som gör banken annorlunda och stärkte deras position på den skånska marknaden.
Från strategi till lansering
Convertor ansvarade för helheten – från strategi och idé till färdigt kampanjmaterial och medieköp. Från de första idéskisserna till färdig kampanj jobbade vi i nära dialog med Sparbanken Syd, och tillsammans med King Edward Filmproduktion tog vi fram 30-sekunders filmer för TV4 Play samt kortare versioner anpassade för SoMe.
Ett kanaloberoende koncept
Målet var tydligt: att utveckla ett kommunikationskoncept som fungerar i alla kanaler – från tv, print och utomhusreklam till SoMe och bannerannonsering. Ett koncept som kan leva länge, varieras i det oändliga och bygga stark igenkänning.
”Från strategi till lansering – Convertor tog ansvar för helheten och skapade en kampanj som verkligen visar vilka vi är. En kampanj som väckt kundernas intresse och skapat stolthet hos våra medarbetare.”
Johanna Stridh
Chef hållbarhet, affärsutveckling och kommunikation
Sparbanken Syd
Med omtanke som utgångspunkt
Kärnan i konceptet fångar Sparbanken Syds sätt att vara: det handlar om omtänksamhet, närhet och engagemang, men också ärlighet och transparens. Istället för intetsägande floskler lutade vi oss mot konkreta påståenden och fakta som både nya och gamla kunder kan relatera till – och som verkligen betyder något för målgruppen.
Räckvidd med rätt fokus
På 3 månader nådde kampanjen hela 435 000 skåningar – med fokus på privatkunder mellan 25 och 45 år boende i Malmö, Ystad, Kristianstad, Helsingborg och andra orter där Sparbanken Syd har kontor. Ett år efter kampanjstart följer vi upp med en ny varumärkesundersökning för att mäta resultaten och ta arbetet vidare.