STRATEGI & ANALYS / VARUMÄRKE / KREATIVT KONCEPT

Varumärkeskampanj med hjärta

Varumärkeskampanj med hjärta

Uppdraget

Sparbanken Syd är inte som andra banker. Med stark lokal närvaro och fokus på kundens bästa går de sin egen väg – öppnar kontor när andra stänger ner och investerar i samhället istället för att maximera vinster. I en omfattande varumärkeskampanj visade vi vad som gör banken annorlunda och stärkte deras position på den skånska marknaden.

Från strategi till lansering

Convertor ansvarade för helheten – från strategi och idé till färdigt kampanjmaterial och medieköp. Från de första idéskisserna till färdig kampanj jobbade vi i nära dialog med Sparbanken Syd, och tillsammans med King Edward Filmproduktion tog vi fram 30-sekunders filmer för TV4 Play samt kortare versioner anpassade för SoMe.

Ett kanaloberoende koncept

Målet var tydligt: att utveckla ett kommunikationskoncept som fungerar i alla kanaler – från tv, print och utomhusreklam till SoMe och bannerannonsering. Ett koncept som kan leva länge, varieras i det oändliga och bygga stark igenkänning.

”Från strategi till lansering – Convertor tog ansvar för helheten och skapade en kampanj som verkligen visar vilka vi är. En kampanj som väckt kundernas intresse och skapat stolthet hos våra medarbetare.”

Johanna Stridh

Chef hållbarhet, affärsutveckling och kommunikation

Sparbanken Syd

Med omtanke som utgångspunkt

Kärnan i konceptet fångar Sparbanken Syds sätt att vara: det handlar om omtänksamhet, närhet och engagemang, men också ärlighet och transparens. Istället för intetsägande floskler lutade vi oss mot konkreta påståenden och fakta som både nya och gamla kunder kan relatera till – och som verkligen betyder något för målgruppen.

435 000

skåningar på 3 månader

435 000

skåningar på 3 månader

435 000

skåningar på 3 månader

Räckvidd med rätt fokus

På 3 månader nådde kampanjen hela 435 000 skåningar – med fokus på privatkunder mellan 25 och 45 år boende i Malmö, Ystad, Kristianstad, Helsingborg och andra orter där Sparbanken Syd har kontor. Ett år efter kampanjstart följer vi upp med en ny varumärkesundersökning för att mäta resultaten och ta arbetet vidare. 

Vill du veta mer?

Daniel Bakran

Strategisk marknadsförare

Vill du veta mer?

Daniel Bakran

Strategisk marknadsförare

Vill du veta mer?

Daniel Bakran

Strategisk marknadsförare